Agilit

Gruppeleder:

Gunn -Lissel

Hva er agility?

Agility er en sport for hunder i alle størrelser og raser/blandinger. Agility handler om fart, samarbeid og presisjon, hvor du fører hunden gjennom en bane som består av ulike hinder. Hunden hopper lange eller vanlige hopp, løper gjennom tuneller, går slalåm mellom 12 pinner på rad, og løper opp på og over større hinder som vi gjerne kaller «felthinder». Føreren løper sammen med hunden og viser hunden hvilke hinder den skal ta; rekkefølgen bestemmes av nummerskilt som settes opp i ulike baner.

Litt om konkurranser og regler:

På agilitykonkurranser er det i Norge tre forskjellige størrelsesklasser:

• Liten/small (skulderhøyde under 35 cm)

• Mellom/medium (skulderhøyde fra 35 – 43 cm)

• Stor/large (skulderhøyde over 43 cm)

Høyden på hopphindrene og bla.a. lengden på lengdehoppet justeres etter størrelsesklasse. I Sverige har de gått over til vanligvis å ha 5 størrelsesklasser, så hvis du skal konkurrere der må du ta hensyn til det.

Konkurranser har 3 vanskelighetsgrader, klasse 1, 2, og 3. Alle starter i klasse 1, og kan etterhvert som de får gode nok resultater, rykke opp til klasse 2 og eventuelt til klasse 3.

Konkurranser har også to typer baner; «vanlig» agility, og agility hopp. Forskjellen er at agility hopp ikke har felthinder med i banen. I praksis betyr dette at på konkurranser kan du gå to løp med hunden; ett agility-løp, og ett agility hopp-løp.

Hva gjør vi?

Agilitytrening er veldig moro, men krever også en del arbeid. Hundene er på banen én og én, så når du har trent i 5 minutter (vi har stoppeklokke), lar du neste hund få gå på banen, og venter til det blir din tur igjen. Siden det gjerne er flere som venter samtidig, er agility en veldig sosial sport for oss førere. Nybegynnerne får hjelp av de som har mer erfaring, og alle kan gi hverandre tips og råd på trening.

Før hver trening må vi også bære ut hinder og sette opp disse, og etter trening bærer vi hindrene inn igjen. De fleste hindrene lagres innendørs, og det er viktig at alle kommer tidsnok til trening så vi deler mest mulig likt på arbeidet med å bære.

Hvis du har lyst til å begynne meg agility vil du gjøre ting mye enklere for deg selv hvis du på forhånd har lært hunden å komme på innkalling, og den kan litt lydighet, som «sitt» og «bli». De som har hunder som kommer på innkalling, kan trene hundene uten bånd på. På konkurranser går de også på banen uten bånd.

Vi har det veldig gøy når vi trener hundene våre, men det er også mange tekniske detaljer du kan lære deg. Noen trener for å komme på det norske landslaget, andre trener bare for gøy. Uansett hvor du vil hen er det mye artig å lære.

Vi er også ei sosial gruppe, og alle hjelper til med frivillig arbeid for å arrangere konkurranser og vedlikeholde utstyr og treningsplass.

Trening?

Vi trener på klubbens treningsområde i Rombaken på onsdager klokka 18:00 og søndager klokka 17:00.

De som er erfarne nok kan også dra til klubben og trene til andre tider, når området er ledig, men hvis du er helt fersk bør du komme på fellestreningene for å få hjelp, så hunden ikke skader seg på hindrene ved et uhell.

Vi trener ikke på snø, så om vinteren kan vi trene innendørs i f.eks. hall som klubben leier, eller hvis vi ikke har noen innendørsplass tilgjengelig så venter vi på bar bakke for å trene ute igjen.

Vi har ikke egen instruktør på treningene, men hjelper hverandre. Vi kan også arrangere kurs med innleid eller lokal instruktør når det er interesse for det.

For å kunne delta på agilitytrening bør du og hunden ha gjennomført et nybegynnerkurs i agility. Vi arrangerer nybegynnerkurs når det er interesse fra flere nybegynnere om å gå kurs. Hvis du har lyst til å lære mer om agility kan du komme på ei trening for å prate og kanskje prøve noen hinder, selv om du ikke har gått nybegynnerkurs enda. Vi har også egen facebookgruppe hvor du kan stille spørsmål og lignende. Ikke vær redd for å ta kontakt.

Vi trener med positive metoder, for agility skal være moro for både fører og hund.