Jakt

Gruppeleder:

Evy B. Johansen

Jakt i Narvik Hundeklubb

Jaktgruppa i Narvik hundeklubb driver med jakt for retriever. Det er ei litt spesiell trening så ta deg tid til å lese artikkelen under.

Retrieveren en jakthund

Retrieveren er en glimrende familiehund. De egenskapene mange ønsker i en familiehund, er avlet frem over lengretid for å få en dyktig jakthund. Retrieveren er nemlig først og fremst en jakthund. Den er avlet frem for finne og hente skadeskutt eller dødt vilt etter at det er skutt.

Mens jakten pågår skal retrieveren kunne sitte rolig og vente, uten å forstyrre jakten. Først på kommando skal den begynne å jobbe. For at dette skal fungere må retrieveren ha en velfungerende av og på knapp. Det er disse egenskapene som har gjort Retrieveren populær. Ikke bare som jakthund, men også som familiehund.

Du trenger ikke jakte eller ha ambisjoner for å jakte for å delta på jaktprøver og andre jaktaktiviteter med din retriever. Retrieveren er avlet frem for apportering, og de aller fleste retrievere elsker å trene og delta på prøver.

Jaktprøver holdes for å teste retrievernes opprinnelige jaktegenskaper. Les mer om jaktprøver her: http://retrieverklubben.no/index.cfm?id=271027

Ta gjerne kontakt for å få vite mer om trening.

Vi trener på forskjellige plasser /miljøer så ta kontakt for å høre hvor og når vi trener.